Jakie emocje najczęściej możemy zauważyć w szkole?
Uczeń w szkole doznaje wielu emocji. Mogą one występować pod dwoma postaciami. Jedną z nich są emocje pozytywne a drugą negatywne. Do negatywnych emocji związanych z sytuacją edukacyjną mogą należeć: strach, złość . Lecz pozytywnymi emocjami mogą być radość, zachwyt.
Emocje uczniów mają różne podłoże. Najczęściej wywoływane są poprzez zdarzenia mające miejsce w szkole, kontakty z innymi uczniami, relacje z nauczycielem, opiekunem, czy sytuację rodzinną.
Różne emocje wywołują różne reakcje. Może być to kwestia charakteru ale i miejsca zamieszkania. Uczeń z miasta część dnia spędza przed komputerem czy telewizorem, a ten ze wsi większośc dnia spędza na łonie natury gdzie może odreagować swoje emocje.
Nie jesteśmy w stanie całkowicie wyeliminować te negatywne emocje, możemy je w pewnym sensie wygłuszyć lub zminimalizować do takiego stopnia, aby nie przeszkadzały nam w codziennym życiu. “Stresu nie unikniemy dzisiaj przez likwidację stresorów (jest ich po prostu za dużo), ale przez wychowanie do radzenia sobie ze stresem.” - Z. Żukowska .
Niepożądane emocje maja negatywny wpływ na stan fizyczny jak i psychiczny każdego człowieka. Dziecko tym bardziej pozbawione jest świadomości i umiejętności zarzadzania emocjami. Dorosły nauczony doświadczeniami życiowymi wie i rozumie, że emocje to stany przejściowe. To on jest odpowiedzialny za edukację najmłodszych i pomoc w przejściu trudnych sytuacji. Żukowska podkreśla, że “istnieje ponadto silny związek między zdrowiem fizycznym i psychicznym oraz między zdrowiem społecznym.”