Zabawy ruchowe
Jak wszyscy dobrze wiemy ruch dla dziecka jest bardzo ważny. W przedszkolu czy też żłobku ważne jest aby dziecko miało zorganizowane między zajęciami dydaktycznymi również zabawy ruchowe. Oczywiście, muszą być one dostosowane do możliwości dziecka i do jego potrzeb. Czasem wystarczy wyjść na spacer, a często zdarza się że zwykły spacer potrafi pobudzić dzieci. Aktywność fizyczną u dzieci najmłodszych wykorzystujemy głównie dzięki zabawie, to właśnie dlatego, dzieci tak chętnie biorą w niej udział. Ruch w tym wieku jest niezbędny do ćwiczenia mięśni, kości, serca czy płuc. Czym większa aktywność i urozmaicenie, tym szybciej dziecko
wyćwiczy ciało, opanuje równowagę i wzmocni cały organizm.
Zatem, poniżej przedstawię Wam kilka prostych zabaw ruchowych dla dzieci.
1) Cel - Ćwiczenia mięśni i koordynacji ruchowej. Szczególne wzmacnianie mięśni grzbietu.
Przebieg - Prowadzący rozpoczyna zabawę od opisania nosorożca.
"Kochani, czy wiecie, co nosorożec ma na swoim nosie? Tak, to wielki róg, którym przenosi różne przedmioty. Dziś to Wy będziecie nosorożcami".
Zadaniem dzieci jest w pozycji "na czworaka"
przetransportowanie np. piłki czy kartonu za
pomocą posuwania głową z jednego
do drugiego punktu. Można wprowadzić
element rywalizacji - kto pierwszy, ten lepszy.
2)Cel - Wzmacnianie mięśni całego ciała. Ćwiczenia wyskoków. Ćwiczenie umiejętności podążania zgodnie z instrukcją.
Przebieg - Do zadania potrzebne jest "drzewo" (przekręcony stolik/półka/parawan za którym schowa się ropucha. Dzieci ustawiają się na linii startu (można przykleić taśmą/zaznaczyć sznurkiem). Prowadzący jest ropuchą, która ma ukryte najlepsze smakołyki. Zadaniem małych żabek jest dostać się do ropuchy, jednak aby to zrobić
trzeba przyglądać się wyłaniającej zza drzewa łapce, która pokazuje ile skoków dzieci mogą wykonać. Jeśli ropucha pokaże dwa palce, dzieci robią dwa skoki, jeśli trzy palce - trzy skoki. Dziecko, które doskoczy jako pierwsze, może wcielić się w rolę ropuchy.
3)Raz, dwa, trzy – baba jaga patrzy - Jedna osoba to Baba Jaga. Stoi tyłem do pozostałych i woła: „Raz, dwa trzy, Baba Jaga patrzy”. W tym czasie dzieci szybko biegną w jej stronę. Na słowo „patrzy” Baba Jaga odwraca się. Kto nie zdołał się zatrzymać w bezruchu, wraca na start, kto dotknie Baby Jagi, ten zajmuje jej miejsce.
4)Balonik - „Baloniku mój malutki, rośnij duży, okrąglutki. Balon rośnie, że aż strach, przebrał miarę, no i... bach!”. To świetna zabawa, uwielbiana przez maluchy obojga płci.
5)Spacerek - Puść maluchom muzykę i rzucaj im różne polecenia: „Zbieramy grzyby!”, a wtedy maluchy udają, że podnoszą coś z podłogi; „Gonimy motyle!” – smyki podbiegają i łapią niewidoczne motylki; „Zrywamy szyszki!”, a dzieciaki muszą podskakiwać i symulować obrywanie z gałęzi szyszek itd. Będzie dużo śmiechu i rozgardiaszu.
6)Skrzyżowanie - Narysuj na ziemi „skrzyżowanie”, czyli dwie przecinające się „ulice”, i stań z boku, trzymając w ręce dwie kartki – czerwoną i zieloną. Na twój sygnał maluchy, które jadą na siebie z naprzeciwka, muszą jak najszybciej znaleźć się po drugiej stronie skrzyżowania. Stosując się jednak do tego, co pokazuje sygnalizacja świetlna, czyli ty (zmieniasz światła w równych odstępach czasu). Wygrywa ten brzdąc, który najszybciej dojedzie do krzyżówki i któremu dopisze szczęście, ponieważ trafi na zielone światło.
7)Dzieci do domu - dzieci na spacer. Przybory: skakanki lub szarfy, albo kreda (do rysowania po asfalcie).
Na przestrzeni w której odbywa się zabawa (w sali, na korytarzu, boisku) uczestnicy przygotowując swoje "domki", w których mogą się swobodnie zmieścić. . Mogą być to pętle ze skakanek lub szarf, bądź materiałów naturalnych czy koła narysowane kredą. Na zawołanie "dzieci na spacer" wszystkie rozbiegają się po boisku. W czasie, gdy swobodnie biegają, prowadzący woła: "dzieci do domu". Wówczas każde dziecko jak najszybciej stara się dotrzeć do własnego domku, po czym przybiera określoną przez prowadzącego pozycję, np. siada po turecku. Po chwili nauczyciel znowu woła "dzieci na spacer". Wówczas uczniowie opuszczają swoje domki i mają możliwość swobodnego spacerowania, zgodnie z podanymi wskazówkami (pojedynczo, parami, trójkami).
W innym wariancie tej zabawy, przy każdej kolejnej rundzie, można redukować po jednym "domku". Uczestnik który nie znalazł w odpowiednim momencie schronienia - odchodzi z gry.
Mam nadzieję, że któraś z tych zabaw przyda Ci się w pracy z dziećmi :)
Pamiętaj, że zabawy możemy w różny sposób modyfikować i zmieniać pod swoją grupę i ich możliwości :)
Powodzenia :)