Prawidłowy rozwój trzylatka
Większość trzylatków chodzi już do przedszkola co bardzo wpływa na tempo ich rozwoju. Widząc inne dzieci z grupy, rodzice często zastanawiają się, czy ich maluch rozwija się wystarczająco szybko.
Choć trzylatek to słodkie, malutkie jeszcze dziecko to wiek ten posiada bardzo charakterystyczne cechy. Należą do nich: duża głowa, długi tułów i krótkie kończyny. Stają się jednak bardziej otwarte i gotowe do współpracy. Są pogodne i mało konfliktowe - nie mają w sobie nic z "potwornych" dwulatków.
Rozwój społeczny i emocjonalny trzylatka:
-Bawi się z innymi dziećmi
-Dzieli się z innymi
-Jest nastawiony na współpracę
-Zawiera przyjaźnie
-Słucha i wykonuje polecenia
-Lubi słuchać historii na swój temat
-Upewnia się, czy jest kochany przez rodziców
-Lubi zabawy w dom, rodzinę
-Rozróżnia płcie
-Potrafi opowiedzieć o problemie
-Okazuje miłość bliskim
-Boi się ciemności, samotności,
-Czasami adoruje jednego z rodziców
-Chętnie pomaga w domowych prostych czynnościach
-Chętnie się wygłupia, chce rozśmieszać innych
-Ma okresy płaczliwości i braku poczucia bezpieczeństwa, pojawiają się pytania typu „ kochasz mnie jeszcze?”
Rozwój fizyczny i motoryczny
-Sam myje ząbki (ale nadal może potrzebować pomocy)
-Sam je
-Samodzielnie myje ręce
-Potrafi nalać napój z butelki, czy dzbanka
-Potrafi korzystać z toalety, kontroluje swoje potrzeby fizjologiczne
-Potrafi się ubrać i rozebrać (potrzebuje pomocy przy guzikach, zamkach błyskawicznych, itp.)
-Wkłada buty
-Rysuje kwadraty i koła
-Zaczyna się posługiwać się nożyczkami
-Chodzi na paluszkach (oczywiście nie cały czas)
-Skacze na 1 nodze
-Przez chwilę stoi na jednej nodze
-Bez problemu korzysta z urządzeń na placu zabaw
-Sprawnie sobie radzi z omijaniem przeszkód na drodze, nawet kiedy biegnie
-Kopie i rzuca piłkę
-Jeździ na 3 kołowym rowerku
Rozwój intelektualny trzylatka
-Sprawnie posługuje się mową
-Oscyluje pomiędzy światem rzeczywistym i nierzeczywistym
-Ma bogatą wyobraźnię. Może tworzyć, np.: niewidocznych przyjaciół
-Coraz więcej zapamiętuje
-Zaczyna dokonywać wyborów, w oparciu o przewidywanie konsekwencji , a nie o działanie
-Uczy się rozwiązywać problemy
-Chętnie słucha bajek, opowiadań
-Zna kilka wierszyków i piosenek
-Potrafi mówić krótkie zdania i prowadzić krótką rozmowę
-Czasem się zacina, jąka lub powtarza słowa (zwłaszcza w emocjonujących chwilach)
-Większość tego, co mówi jest zrozumiałe
-Rozróżnia, że coś jest takie same lub inne
-Zna imię swojego przyjaciela
-Nazywa podstawowe kolory
-Rozróżnia pojęcie teraźniejszości, przyszłości
-Układa proste puzzle
-Potrafi policzyć 2-3 rzeczy
-Potrafi powiedzieć , jak się nazywa i ile ma lat
-Obserwuje
-W tym wieku fantazja miesza się z rzeczywistością i dziecko ma tendencje do nie rozróżniania tych dwóch obszarów
Niepokojące sygnały w rozwoju trzylatka
Rozwój każdego dziecka jest kwestią bardzo indywidualną, jeśli jednak obserwujecie Państwo u swojego dziecka następujące sygnały:
-Dużo się przewraca, ma trudności z utrzymaniem równowagi
-Wchodzenie i schodzenie po schodach sprawia mu trudność
-Używa dziwnych, niezrozumiałych słów
-Jego mowa jest niewyraźna, trudna do zrozumienia
-Nie umie się bawić prostymi zabawkami
-Nie wypowiada zdań
-Nie rozumie prostych poleceń
-Nie rozumie zabawy w udawanie czegoś/nadawanie ról
-Nie wykazuje chęci zabawy z rówieśnikami
-Nie nawiązuje kontaktu wzrokowego
-Traci umiejętności, które już nabyło