Pani Ciocia.

Prawidłowy rozwój trzylatka

Okładka Prawidłowy rozwój trzylatka
Pani Ciocia
Pani Ciocia

Większość trzylatków chodzi już do przedszkola co bardzo wpływa na tempo ich rozwoju. Widząc inne dzieci z grupy, rodzice często zastanawiają się, czy ich maluch rozwija się wystarczająco szybko.

Choć trzylatek to słodkie, malutkie jeszcze dziecko to wiek ten posiada bardzo charakterystyczne cechy. Należą do nich: duża głowa, długi tułów i krótkie kończyny. Stają się jednak bardziej otwarte i gotowe do współpracy. Są pogodne i mało konfliktowe - nie mają w sobie nic z "potwornych" dwulatków. 

pexels-photo-1912868.jpeg

Rozwój społeczny i emocjonalny trzylatka:

-Bawi się z innymi dziećmi
-Dzieli się z innymi
-Jest nastawiony na współpracę
-Zawiera przyjaźnie
-Słucha i wykonuje polecenia
-Lubi słuchać historii na swój temat
-Upewnia się, czy jest kochany przez rodziców
-Lubi zabawy w dom, rodzinę
-Rozróżnia płcie
-Potrafi opowiedzieć o problemie
-Okazuje miłość bliskim
-Boi się ciemności, samotności,
-Czasami adoruje jednego z rodziców
-Chętnie pomaga w domowych prostych czynnościach
-Chętnie się wygłupia, chce rozśmieszać innych
-Ma okresy płaczliwości i braku poczucia bezpieczeństwa, pojawiają się pytania typu „ kochasz mnie jeszcze?”

Rozwój fizyczny i motoryczny

⁠-Sam myje ząbki (ale nadal może potrzebować pomocy)
-Sam je
-Samodzielnie myje ręce
-Potrafi nalać napój z butelki, czy dzbanka
-Potrafi korzystać z toalety, kontroluje swoje potrzeby fizjologiczne
-Potrafi się ubrać i rozebrać (potrzebuje pomocy przy guzikach, zamkach błyskawicznych, itp.)
-Wkłada buty
-Rysuje kwadraty i koła
-Zaczyna się posługiwać się nożyczkami
-Chodzi na paluszkach (oczywiście nie cały czas)
-Skacze na 1 nodze
-Przez chwilę stoi na jednej nodze
-Bez problemu korzysta z urządzeń na placu zabaw
-Sprawnie sobie radzi z omijaniem przeszkód na drodze, nawet kiedy biegnie
-Kopie i rzuca piłkę
-Jeździ na 3 kołowym rowerku

pexels-photo-5793191.jpeg

 Rozwój intelektualny trzylatka

-Sprawnie posługuje się mową
-Oscyluje pomiędzy światem rzeczywistym i nierzeczywistym
-Ma bogatą wyobraźnię. Może tworzyć, np.: niewidocznych przyjaciół
-Coraz więcej zapamiętuje
-Zaczyna dokonywać wyborów, w oparciu o przewidywanie konsekwencji , a nie o działanie
-Uczy się rozwiązywać problemy
-Chętnie słucha bajek, opowiadań
-Zna kilka wierszyków i piosenek
-Potrafi mówić krótkie zdania i prowadzić krótką rozmowę
-Czasem się zacina, jąka  lub powtarza słowa (zwłaszcza w emocjonujących chwilach)
-Większość tego, co mówi jest zrozumiałe
-Rozróżnia, że coś jest takie same lub inne
-Zna imię swojego przyjaciela
-Nazywa podstawowe kolory
-Rozróżnia pojęcie teraźniejszości, przyszłości
-Układa proste puzzle
-Potrafi policzyć 2-3 rzeczy
-Potrafi powiedzieć , jak się nazywa i ile ma lat
-Obserwuje
-W tym wieku fantazja miesza się z rzeczywistością i dziecko ma tendencje do nie rozróżniania tych dwóch obszarów

Niepokojące sygnały w rozwoju trzylatka

 Rozwój każdego dziecka jest kwestią bardzo indywidualną, jeśli jednak obserwujecie Państwo u swojego dziecka następujące sygnały:

-Dużo się przewraca, ma trudności z utrzymaniem równowagi
-Wchodzenie i schodzenie po schodach sprawia mu trudność
-Używa dziwnych, niezrozumiałych słów
-Jego mowa jest niewyraźna, trudna do zrozumienia
-Nie umie się bawić prostymi zabawkami 
-Nie wypowiada zdań
-Nie rozumie prostych poleceń
-Nie rozumie zabawy w udawanie czegoś/nadawanie ról
-Nie wykazuje chęci zabawy z rówieśnikami
-Nie nawiązuje kontaktu wzrokowego
-Traci umiejętności, które już nabyło

Warto wnikliwie obserwować dziecko, porozmawiać z jego nauczycielami (jeśli chodzi do przedszkola), sprawdzać zachowanie dziecka w różnych sytuacjach, a w przypadku jakichkolwiek wątpliwości należy skonsultować się ze specjalistami: logopedą, psychologiem dziecięcym, pedagogiem specjalnym, pediatrą. 

Podaj swój email,

to nam pozwoli wysyłać przygotowane karty pracy!


trzylatekrozwój trzylatkaprawidłowy rozwój trzylatkapani ciociaprzedszkoledziecidzieckospecjalista

Inne posty

Okładka Jakie emocje najczęściej możemy zauważyć w szkole?

Jakie emocje najczęściej możemy zauważyć w szkole?

Uczeń w szkole doznaje wielu emocji. Mogą one występować pod dwoma postaciami. Jedną z nich są emocje pozytywne a drugą negatywne. Do negatywnych emocji związanych z sytuacją edukacyjną mogą należeć: strach, złość . Lecz pozytywnymi emocjami mogą być radość, zachwyt. 

Pani Ciocia
Pani Ciocia
Okładka Jak wykorzystać wakacyjne pamiątki w pracy w przedszkolu?

Jak wykorzystać wakacyjne pamiątki w pracy w przedszkolu?

Przeanalizujcie sobie teraz co możecie wykorzystać w ciągu całego roku szkolnego i nazbierajcie sobie- to nic nie kosztuje a możecie mieć o wiele ciekawsze dla dzieci zajęcia. Bo pamiętajcie!!! To co dla nas jest ciekawe, nie zawsze jest ciekawe dla dzieci :)

Pani Ciocia
Pani Ciocia