Pani Ciocia.

Pozycje książkowe warte uwagi cz.2

Okładka Pozycje książkowe warte uwagi cz.2
Pani Ciocia
Pani Ciocia

Drugą książką, która zachwyciła mnie swoję treścią jest znów książka o Porozumieniu Bez Przemocy, tym razme jest to książka Zofii Aleksandy Żuczkowskiej "Dialog zamiast kar".

Zanim zacznę o samej książce to jeszcze trochę o porozumieniu bez przemocy.. Porozumienie bez przemocy oferuje nam 4 kroki, które zmieniają nasz styl wypowiedzi.

4 kroki Porozumienia bez Przemocy pozwalają odpowiedzieć na kluczowe w moim przekonaniu pytanie: „o co mi chodzi?”

Kroki te ułatwiają praktyczne zastosowanie Porozumienia bez Przemocy, choć same w sobie nie są istotą Porozumienia bez Przemocy i samo ich zastosowanie nie oznacza, że stosujemy PbP.

Krok 1: Obserwacja

W Porozumieniu bez Przemocy chodzi o to, by nauczyć się widzieć rzeczy takimi jakie one są, nie zaś takimi, na jakie wyglądają. Ocena, interpretacja, analiza słów czy działania człowieka nie służą wzbogaceniu życia, wręcz przeciwnie. Jest jeszcze coś. Kiedy łączymy obserwację z oceną, jest bardzo prawdopodobne, ze inni usłyszą w naszej wypowiedzi krytykę.

Krok 2: Nazwanie uczuć

W kroku drugim mówimy, co czujemy, kiedy widzimy to czy tamto, słyszymy wypowiadane przez drugiego słowa. Proste, prawda? Dla mnie nie było. Z dwóch powodów. Po pierwsze miałam bardzo krótką listę uczuć, wokół których wciąż krążyłam, rzadko docierając do sedna. Po drugie – bałam się mówić o uczuciach, by nie dorobić się łatki „nadwrażliwej”.

Krok 3: Wyrażenie potrzeb

Czas na wyrażenie własnych potrzeb, które ukrywają się za nazwanymi uczuciami; czas odpowiedzieć na pytanie: „czego potrzebuję?"

Krok 4: Wyrażenie prośby

Czyli sformułowanie konkretnego działania, możliwego do realizacji w określonym czasie i określonej przestrzeni. Zdefiniowanie prośby służy wzbogaceniu życia, mojego lub twojego, nie zaś zobowiązania drugiego do oddania przysługi. O ile pierwsze trzy kroki są niezbędne do nawiązania pełnego porozumienia, o tyle ten czwarty krok nie zawsze musi się pojawić. Czasem wystarczy wypowiedzieć, nazwać to, co czujemy i czego potrzebujemy, aby poczuć ulgę i zrozumienie.

Obserwacja.png

Źródło: Marshall Rosenberg, Porozumienie bez przemocy, Warszawa 2010

A więc, książka "Dialog zamiast kar", podpowiada jak zbudować odpowiednią relację z dzieckiem opartą na szacunku i otwartości. Już od początkowych stron książki, możemy zauważyć jak "zwykła" rozmowa z dzieckiem a rozmowa oparta na wysłuchaniu jego potrzeb zmienia całą sytuację. Autorka świetnie opisała jak podejście do dziecka i to jak to niego mówimy i co mówimy ma wpływ na nasze relacje.

porozumienie.jpg

Książka ta jest podsumowaniem wieloletniej pracy z dorosłymi i dziećmi doświadczonej pedagożki i trenerki Porozumienia bez Przemocy. Zofia Aleksandra Żuczkowska od lat doradza nauczycielom i rodzicom, jak budować zdrowe relacje z dziećmi i młodzieżą oraz jak rozwiązywać rozmaite konflikty.

Polecam tę książkę każdemu, kto chce zgłębić temat ⁠Porozumienia bez Przemocy bądź też chce poprawić komunikację ze swoimi bliskimi.

Podaj swój email,

to nam pozwoli wysyłać przygotowane karty pracy!


porozumienie bez przemocydialog zamiast karkarydialogpani ciociaksiążkidzieckoŻuczkowskaZofia Aleksandra Żuczkowska

Inne posty

Okładka Książkowa Podróż w Świat Wyobraźni -dlaczego warto czytać dzieciom każdego dnia

Książkowa Podróż w Świat Wyobraźni -dlaczego warto czytać dzieciom każdego dnia

Na koniec warto podkreślić, że dzieci, którym regularnie czyta się książki, częściej same sięgają po lekturę w przyszłości. Budowanie pozytywnych skojarzeń z czytaniem od najmłodszych lat wpływa na to, że w późniejszym wieku maluchy traktują książki jako naturalne źródło rozrywki, wiedzy i inspiracji. Rozwijanie pasji do czytania to inwestycja w przyszłość dziecka – pomaga w nauce, rozwija kreatywność i poszerza horyzonty

Pani Ciocia
Pani Ciocia
Okładka Obserwacja i diagnoza dzieci w przedszkolu - klucz do indywidualnego rozwoju

Obserwacja i diagnoza dzieci w przedszkolu - klucz do indywidualnego rozwoju

Na podstawie podstawy przygotowującej wstępne diagnozy, które mogą być później pogłębiane przez specjalistów – psychologów, logopedów czy terapeutów pedagogicznych. Diagnoza w przedszkolu ma charakter kompleksowy i obejmuje wszystkie elementy rozwoju: intelektualny, intelektualny, społeczny, fizyczny oraz mowy.

Pani Ciocia
Pani Ciocia