Pedagogika Marii Montessori w żłobku
Istota pedagogiki Marii Montessori polega na stwierdzeniu, że każde dziecko jest inne i powinno rozwijać się według stworzonych przez siebie indywidualnych planów rozwojowych. W planach tych zapisane są jego możliwości, kompetencje i umiejętności, umożliwiające mu naukę samodzielną i efektywniejszą.
Teoretycznie założenia pedagogiczne Marii Montessori nie obejmowały dzieci w wieku żłobkowym, jednak są placówki, które wprowadzają elementy owej pedagogiki. Sama pracuję w placówce, gdzie wykorzystywane są elementy pedagogiki Marii Montessori. Moim zdaniem, jest to fantastyczny sposób na to by wprowadzić jakieś zasady w grupie. W naszym żłobku dzieci nakrywają same do stołu, myją naczynia, odkurzają, sprzątają. Ale zanim to wszystko nastąpiło, trzeba było zapewnić miejsce, gdzie mogło się tego nauczyć i doświadczyć. W naszej placówce mamy większość pomocy Montessori i dzieciaki od najmłodszych lat pracują z tymi pomocami.
Oczywiście staramy się mieć jakąkolwiek kontrolę nad tym co się z tymi pomocami dzieje. Kiedyś nie zdawałam sobie sprawy, jak to jest możliwe, żeby dziecko 2 letnie za sobą sprzątało, myło naczynia czy odkurzało, lecz dla takiego dziecka to jest świetna zabawa. Dzieci bardzo chętnie pracują z pomocami dnia codziennego.
Po szkoleniu Montessori najbardziej trafił do mnie cytat :
„Dziecko nie jest pustym naczyniem,
które napełniliśmy naszą wiedzą
i które zatem nam wszystko zawdzięcza.
Odwrotnie, to dziecko zbudowało człowieka
i nie ma nikogo,
kto nie zostałby stworzony przez dziecko,
którym sam kiedyś był”. - Maria Montessori.
Istotnymi wartościami pedagogiki M. Montessori jest:
- Humanistyczny wymiar teorii i praktyki pedagogicznej
- Wychowanie dla pokoju
- Podmiotowość w wychowaniu: „Dziecko – budowniczym
własnej osoby i osobowości"
- Szacunek dla rozwijającej się osobowości
- Troska o indywidualny i społeczny rozwój dziecka zgodny
z „wrażliwymi fazami” w grupach wymieszanych wiekowo
- Miłość do ludzi i świata
- „Polaryzacja uwagi” umożliwiająca rozwój, prowadząca do
normalizacji
- Wychowawczy i edukacyjny sens „przygotowanego
otoczenia” dostosowanego do faz rozwojowych dziecka
- Pomoce rozwojowe jako „klucze do świata”
- Osoba dorosła – rodzic, nauczyciel jako przewodnik, który
pomaga, a nie wyręcza
- „Pomóż mi samemu to zrobić"