Jaki powinien być nauczyciel w przedszkolu?
Często zastanawiamy sią nad tym, czy każdy z nas mógłby zostać nauczycielem. Jednak jeżeli przyjrzymy się temu tematowi nieco bliżej to z pewnością dostrzeżemy, że nie każdy z nas nada się do tej roli. Osoba która chce zostać nauczycielem nie tylko powinna posiadać kwalifikacje do tego by nauczać, lecz także powinna posiadać pewne predyspozycje, które o wiele trudniej nabyć niż wykształcenie. Bez pewnych cech, które są bardzo potrzebne do pracy z dziećmi, może nasza praca nie dawać satysfakcji. Nauczyciel przedszkola musi być: cierpliwy, opanowany, o wielkim sercu, kochający pracę z małymi dziećmi i ciągle musi się szkolić, aby być twórczy i radzić sobie z problemami, które często wybiegają poza jego zakres obowiązków.
Nauczyciela przedszkola obowiązuje dekalog dobrego nauczyciela wg A.Kani
=--Działać na serce przez miłość, na rozum przez przekonanie, uspokajać swoim spokojem – być cierpliwym, rozsądnym i opanowanym.
Sukces dziecka moim sukcesem – cieszyć się z osiągnięć swoich podopiecznych, czerpać z nich siłę do dalszej pracy.
Być mediatorem – pośredniczyć między przedszkolem, domem, środowiskiem lokalnym.
Dążyć do kompromisu – widzieć sprawę oczyma nie tylko nauczyciela, ale także dziecka.
Otwierać duszę dziecka na piękno – uczyć wrażliwości, poczucia dobrego smaku, taktu i właściwej kultury bycia w każdej sytuacji.
Aby zło zwyciężać, ze złem walczyć trzeba –dawać dziecku szansę poprawy, ukazywać drogi dojścia ku dobremu i ku zmianie sposobu zachowania.
Nadzieja jest matką mądrych, którzy umieją daleko patrzeć – uczyć perspektywistycznego spojrzenia w przyszłość, mądrego i odpowiedzialnego planowania dalszego życia.
Najlepszym przykładem : przykład własnego życia – staram się być pogodnym, uśmiechniętym człowiekiem, uczciwie i mądrze kierować własnym życiem
Pamiętać, że bilansem każdego dnia jest zaakceptowanie jego rezultatu wraz z rozczarowaniem i trudem.
Nauczyciel powinien być autorytetem dla dzieci, aby to osiągnąć musi posiadać szereg cech zwanych kompetencjami. Są to:
-kompetencje wiedzowe: rzetelna wiedza na temat zagadnień przedmiotu, umiejętność zaciekawienia przedmiotem
-kompetencje osobowościowe: konsekwencja, uczciwość, samokrytyka, pogoda ducha, kreatywność, prezentowany system wartości i działanie zgodnie z nim, hobby,zaciekawienie swoimi zainteresowaniami
-kompetencje interpersonalne: sposób komunikowania się, stosunek do dzieci, umiejętność słuchania, życzliwość, empatia,gotowość do pomocy, zaangażowanie w sprawy dzieci.
-efektywność w działaniu- umiejętność organizowania pracy własnej i innych, rozwiązywania problemów.
Reasumując jakim jesteś człowiekiem, jaką reprezentujesz osobowość takim będziesz nauczycielem. Sama wiedza nie wystarczy, trzeba stuprocentowego zaangażowania, aby spełniać cechy dobrego nauczyciela.
A. Kania, Dekalog nauczyciela, „Wychowawca” ,2001, nr 1, s. 6.
Anna Sowińska , Świadomy i kompetentny nauczyciel ,„Bliżej Przedszkola”, 2010, nr 5, s. 367.