Gotowość dziecka do podjęcia nauki szkolnej
Diagnoza dziecka 6-letniego to bardzo ważny moment w edukacji przedszkolnej. Jest to proces, który pozwala ocenić gotowość dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Z tego artykułu dowiesz się w jakim czasie i w jakiej formie przeprowadza się taką diagnozę, jakie są metody dokonywania oceny, jak przygotować informację o gotowości szkolnej dziecka, a także komu i w jaki sposób ją przekazać. Znajdziesz tu także przykładową diagnozę gotowości szkolnej oraz oficjalny, MEN-owski wzór informacji dla rodzica.
Gotowość szkolna to połączenie wiedzy, umiejętności i postaw dziecka, które pozwalają mu rozpocząć spełnianie obowiązku szkolnego i adaptację do warunków edukacyjnych.Diagnoza gotowości do podjęcia nauki w szkole opiera się na metodach takich jak kwestionariusze, obserwacja zachowań i interakcji oraz zadania praktyczne i testy psychologiczne.Kluczowe kompetencje dziecka mającego rozpocząć edukację szkolą obejmują m.in. samodzielność, odpowiednią sprawność motoryczną, umiejętność funkcjonowania w grupie i komunikowania się z innymi dziećmi.
Zrozumienie kluczowych kompetencji dla ucznia pierwszej klasy jest niezbędne dla prawidłowego oceniania dojrzałości szkolnej. Elementy rozwoju dziecka, które należy wziąć pod uwagę przy dokonywaniu oceny to:
- Umiejętności szkolne - dotyczą takich obszarów rozwoju dzieci jak: uwaga, myślenie operacyjne i przyczynowo-skutkowe czy rozwój psychomotoryczny.
- Kompetencje poznawcze - dotyczą m.in. umiejętności matematycznych i czytania, zauważanie relacji między zdarzeniami i zachowaniami, mówienie o sobie czy dostrzeganie swojej wiedzy i umiejętności.
- Sprawność motoryczna - dotyczy aktywności, koordynacji ruchowej i sprawności manualnej.
- Samodzielność - to nie tylko wykonywanie czynności samoobsługowych, ale też wykazywanie się zaradnością, samodzielne poszukiwanie rozwiązań trudnych sytuacji, dążenie do niezależności.
- Niekonfliktowość - to wszystko, co jest związane jest z funkcjonowaniem w grupie, przestrzeganiem zawartych umów czy poszanowaniem praw innych dzieci.
- Aktywność społeczna -dotyczy m.in. komunikacji z rówieśnikami, ekspresji własnych uczuć i rozumienie uczuć innych dzieci.